Arkiv alla nyheter

Recension av två böcker om retorik

Recensioner av 

• Retorik inför publik – konsten att övertyga av Peter Haraldsson.

Libers förlag 2019 5:e upplagan

Pris inbunden 474 kr

 

• Hjältens resa – att nå ut och in med din personliga presentationsteknik

av Lisa Nilsson Sandgren.

Isaberg förlag 2024

Pris inbunden 309 kr

 

Sätt dig in i den här situationen:

Du har några eller kanske många års yrkeserfarenhet. Du har stort engagemang i ditt arbete och drivs av att lära dig den nyaste forskningen och att tillämpa den i din praktik, vilken du alltmera förfinar. Dina kolleger uppmärksammar din kompetens och en dag blir du ombedd att hålla en föreläsning om ditt arbete.

Hur reagerar du?

Med glädje och stolthet? ”Oh, så roligt att få förmedla det jag brinner för!”

Eller med fasa? ”Nej, åhörarna kommer att kritisera mig eller bli uttråkade!” ”Jag kommer att få en black-out!”

Det är svårt att gissa vem som kommer att reagera på vilket sätt. En man i bekantskapskretsen sade knappt ett ord, varken till vuxna eller barn, i sällskapslivet. Jag tänkte:”Hur klarar han att undervisa??!!” Men tji fick jag; läste i SDS att han hade utsetts till Årets lärare på Kemicentrum i Lund. Min duktiga arbetskamrat, som på fester kunde roa en hel grupp, blev helt förstelnad vid blotta tanken att stå på en scen och berätta om det hon utförde så gott som dagligen med stor färdighet!

Kanske tillhör du inte någon av dessa extremer – men ingen är så skicklig att man inte kan bli bättre. Här kommer hjälpen/räddningen! 

Retorik inför publik – konsten att övertyga av Peter Haraldsson (PH) är både en lärobok och en handbok, gedigen vad gäller båda delarna. Han inleder med en översikt över retorikens historia och tar också upp den betydelse retoriken haft och har inom t.e.x. politiken. Winston Churchills retoriskt skickliga ord eggade soldater och hemmavarande att göra sitt yttersta, trots att han endast kunde lova: ”Blod, svett och tårar.” John Kennedys berömda ord: ”Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, utan vad du kan göra för ditt land” är suveräna (men lär vara stulna). 

Efter bakgrundskapitlet går PH genom samtliga moment som tänkas kan inför en föreläsning:

Hur man förbereder sig, innehållet/målet/dispositionen med föreläsningen. Skriv inledning och avslutning samtidigt så att de hänger samman! Han delar ut varningar: gör inte så här!

Han talar om språkdräkten: vilken publik har jag – är det lämpligt med humor? Liknelser?

Han pratar om hur man bygger upp sin argumentation: först mellanstarka argumentet, sedan det svagare och sist klämmer man i med sitt absolut starkaste. Det pratas om Kemala Harris´ erfarenhet av plädering som åklagare (som läggs upp på liknande sätt) som en stor fördel vid hennes diskussioner med Donald Trump.

PH betonar vikten av att memorera vad som skall sägas – för att sedan kunna vara spontan när du väl står där framme! Kommunikation är ju inte bara vad vi säger utan också hur vi säger det. Vikten av ögonkontakt, gester och röstvariation. Öva på framförandet!

Fundera över vilka hjälpmedel som är adekvata (inte mer än två) och när det är lämpligt att dessa sätts in. 

Han tar också upp frågeteknik. Frågor bör komma innan avslutningen, som skall innehålla det viktigaste du vill att de skall ha med sig från föreläsningen. 

Tidsaspekten; Om du har fått 45 min – planera för 30! Det mesta tar längre tid än planerat, viktigt är att det finns tid för dig att leverera din memorerade avslutning. Dra inte över tiden!

Och inte minst: han går igenom störningar och misslyckanden och hur dessa kan undvikas/ hanteras.

Jag var på en föreläsning med naturfotograf Mattias Klum. Vi var ett hundratal i publiken, säkert såg vi alla fram emot att få ta del av hans berömda bilder. Så strejkade datorn/ projektorn! Klum satte sig lugnt längst fram på scenen och medan teknikerna febrilt slet bakom ryggen på honom för att reda ut situationen, berät-tade han om sina exkursioner, skapade med ord bilder av sitt arbete. Vi trollbands! Teknikerna lyckades inte under hela aftonen…. Och ändå – jag tror ingen i publiken kände sig särskilt besviken. Vi hade fått något annat än det vi förväntat – men kanske inte något sämre? Klum hanterade situationen väl – fast hade han läst PH:s råd hade den aldrig inträffat…..

PH diskuterar också hur man kan hantera sin scenskräck och ger verktyg för att bygga uppsjälvförtroendet på den punkten.

Jag minns hur jag mot slutet av 80-talet, då jag skulle presentera Lunds Familjebehandlings arbetssätt för gräddan av Sveriges familjeterapeuter på en konferens i Palaestra, i centrala Lund. (Före branden 1980 hade lokalen varit väl känd gymnastiksal men hade efter återuppbyggnaden blivit föreläsningssal.) Jag var nervös och så, efter välkomnandet och presentationen, sade jag: ”Här har jag svettats förr – fast då var det för att kroppen var överhettad – nu är det snarare knoppen.” Vänliga leenden till svar gjorde att mina axlar sjönk och jag kunde framföra presentationen naturligt avslappnad.

Ingen är suverän från början men vi kan alla utvecklas som talare – med övning. Vart och ett av ovan nämnda områden får ett eget kapitel med en sammanfattning på slutet. Därefter följer suveräna checklistor, man kan också läsa om några av antikens största retoriker och det finns en ord- och en litteraturlista.

Jag har markerat förberedelse för det är PH:s absoluta käpphäst; kungsvägen till att bli en bra föreläsare är att öva, öva, öva. En av bokens starkaste sidor är dess fokus på praktiska till-ämpningar genom många exempel som uppmuntrar till aktivt lärande.

Redaktören var lite tveksam till boken ”Kanske för gammaldags….?” Retorikens lagar har hållit i tusen år, de ändras inte bums – men det finns ett område där jag håller med redaktören: Digital retorik och kommunikation i sociala medier berörs ej, vilket är en brist.

Sammanfattningsvis kan man säga att Retorik inför publik är rakt på sak och lätt att följa, ingen detalj glöms bort. Den som följer PH:s råd kan gå upp på scen med rak hållning, öppen blick, vågar närma sig publiken, uppnår sitt mål och går därifrån stolt och glad.

Hjältens resa – att nå ut och in med din personliga presentationsteknik av Lisa Nilsson Sandgren (LNS)

Boken är kaxiga 25×25 cm, ibland tätt skriven, ibland spatiöst, då närmast i form av post-it-lappar, och med djärv design. Omslaget och flera av insidorna består av flödande färger i flytande former som för tankarna åt ett Rorschachtest. Formgivaren och illustratören Olivia Jagarinac, som använt sig av AI-teknik, förefaller haft stor del i bokens annorlunda lay out.

”Hjältens resa” är en berättelsemodell som identifierades av mytforskaren Joseph Campbell i hans bok ”The Hero with a Thousand Faces” (1949). Han beskrev en berättelsestruktur som 

återfinns i olika kulturer och från olika tidsåldrar. Hjältens resa kan delas in i tre huvuddelar; avfärd, initiation och återkomst. I avfärden får hjälten en kallelse till äventyr, vilket innebär att lämna sin komfortzon. Med hjälp av en mentor tar hjälten – motvilligt – steget ut i det okända. Under initiation möter hjälten en serie utmaningar som prövar hans mod, uthållighet och intelligens, vilket mynnar ut i ”det yttersta provet”. Genom att övervinna detta prov ge-nomgår hjälten en inre förändring och får sin belöning; vilket kan vara kunskap, makt eller en särskild artefakt. 

Efter segern börjar återkomsten eller vägen tillbaka där hjälten måste ta sig och belöningen tillbaka till sin vanliga värld – en nog så utmanande färd. Den slutgiltiga återkomsten innebär en återförening med ursprungsvärlden, nu som en förändrad och ofta förbättrad individ, vilket ofta kan leda till kollektiv nytta av något slag.

LNS applicerar denna struktur på en personlig och professionell utveckling inom presenta-tionsteknik.

Författaren börjar med att betona vikten av självinsikt och förberedelse.

Vilka är dina styrkor? Svagheter? Vad driver dig? Hur kan du använda denna förståelse för att bli en bättre presentatör?

Även detta är en form av handbok och författaren vill vara läsarens mentor och erbjuder en rad praktiska verktyg och modeller för en presentation. Hur engagerar man en publik? Hur hanterar man nervositet och osäkerhet? Du får konkreta råd alltifrån kroppsspråk till använd-ningen av visuella hjälpmedel.

En praktisk utgångsmodell är den s.k. Partesmodellen och det är så hon bygger upp boken, med de nödvändiga förberedelsestegen inför en föreläsning.

En viktig del av boken är den personliga utvecklingen – det är här författaren använder sig av hjälteresan som en metafor. Hur kan du övervinna utmaningar och växa som individ? ”Gör inte om dig – förstå dig!” Att våga bygga en stark relation med publiken och att våga vara sig själv på scen – ditt bästa själv! LNS vågar i sin tur bygga en relation med läsaren – hon är per-sonlig utan att bli privat. Boken är mot slutet mera filosofisk, hon delar med sig av sina värde-ringar och ett och annat misslyckande och inriktar sig på att få läsaren att reflektera.

Författaren vill hjälpa läsaren att bli en mer inspirerande och övertygande kommunikatör. Hon tipsar om storytelling (en form av strategiskt historieberättande) och andra retoriska tekniker för att fånga och behålla publikens uppmärksamhet. Hon betonar också förarbetet och att öva, öva och åter öva:

”Sammanfattningsvis skulle man kunna säga att om du förbereder en presentation utan att öva den är det som att säga till skådisarna på Dramaten:”Var så goda, här har ni era manus. Lär er nu alla replikerna, så ses vi på premiären!” (sidan 86 ur boken)

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag hade väldigt roligt när jag läste ”Hjältens resa”. Dessutom blev jag förbluffad över att det som först såg lättsamt och ytligt ut innehöll så mycken gedigen fakta och stort djup.

Båda författarna tar upp nästan exakt samma saker och i nästan samma ordning. Är övertygad om att LNS har tagit del av PH:s bok (litterturreferenser saknas, vilket är en brist) – men hon levererar innehållet i en helt ny förpackning. Båda böckerna är mycket bra! Välj den som appellerar till just DIG och som motsvarar ditt behov i ögonblicket.

På uppdrag av DiabetologNytt

Marie Insulander

Leg. psykolog, leg. klinisk psykolog samt leg psykoterapeut

Handledarutbildad inom KBT 

 

Nyhetsinfo

www red DiabetologNytt

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp