Stroke och demens är sjukdomar som påverkar för­mågan att köra bil allvarligt, skriver Staffan Widlert och Lars Englund, Transportstyrelsen.

En human människosyn bygger på att man får rätt till professionell rehabilitering och en individuell prövning av sin faktiska förmåga.

Transportstyrelsens generaldirektör Staffan Widlert och chefsläkaren Lars Englund tycker att det borde vara fler än de cirka 9000 körkort som dras in per år av medicinska skäl (Brännpunkt 12/3). Enligt dem bör det istället vara cirka 55 000 personer där majoriteten skulle vara de som drabbas av demens eller får en stroke.

Många som får en stroke blir återställda och i andra länder (som Holland) blir läkare som anmäler patienter till myndigheter åtalade för att bryta mot tystnadsplikten. Nu är chefsläkaren Lars Englund och ögonprofessorn Bertil Lindblom JO-anmälda för sin oförsonliga attityd till att personer som får synsvårigheter efter stroke inte kan få möjlighet att göra ett körprov med bedömning av trafikexperter. Det finns också en motion i riksdagen i ärendet som i dagarna behandlas i trafikutskottet.

I Sverige får 19 procent dubbelseende, 29 procent synfältsbortfall och 67 procent kognitiva förändringar efter en stroke. Det kan leda till att man måste få särskilda insatser för att kunna fungera igen. Sådana insatser finns men måste utvecklas och människans förmåga att kompensera sina funktionsnedsättningar är stor, det vet vi som arbetar med avancerad synrehabilitering. Många nya hjälpmedel och metoder introduceras. Särskilda projekt finns i Holland och i andra länder. Det är då inte läkare som är trafikexperterna. Det är kvalificerade trafikpedagoger och trafikinspektörer som får göra de avgörande bedömningarna om en person efter träning av ögonrörelser och tekniska/optiska hjälpmedel kan fortsätta ha körkort.

I Holland är det 90 procent som klarar proven, men i Sverige är det kört.  Transportstyrelsens konsultläkare, ögonprofessor Bertil Lindblom i Göteborg, har ingen möjlighet att bedöma om en person kan köra bil eller inte genom att analysera ett synfält som är taget med fokuserande ögon mot en punkt. Vid bilkörning är de saccadiska ögonrörelserna samt övriga kompetenser och erfarenheter tillsammans med träning avgörande. Man måste göra en helhetsbedömning och låta personen ifråga förstå själv varför man eventuellt inte kan ha körkortet kvar. Vad är problemet med det – egentligen?

Människor med mindre synfältsdefekter i näthinnans övre del (kvadrantanopsi) är inte förhindrade att köra bil i Danmark och Norge, om de vid en specialiserad uppkörning visar sig klara detta. Men det går inte i Sverige av någon märklig anledning. Så få som möjligt ska ha körkort här, tydligen. Många drabbas mycket hårt helt i onödan av myndighetens maktutövning utan prövorätt. Det är rättslöst.

I Sverige ska man lämna in sitt synfält och med enbart detta som grund ska läkare bedöma om du kan köra bil eller inte. Det är ju orimligt liksom att läkare ska anmäla människor i ett angiverisystem som spolierar förtroendet mellan patient och vårdgivare. ”Det är min plikt”, skriver en läkare inom strokerehabiliteringen till en patient i ett brev och inte i ett samtal ”att meddela dig att du inte längre får köra bil.” Hur vet han det? Har han gjort den bedömningen utifrån en helhetssyn, och hur kan den patienten få rätt att som i andra länder komma till tals och visa i praktiken att det fungerar – eller inte? Finns det någon träning? Finns det någon som kan de här frågorna? Vem vänder man sig till? Sådana frågor ska kunna besvaras och utvecklas i positiva projekt av Transportstyrelsen, inte bara döma och kränka.

I Sverige är man idag värnlös och rättslös. Visserligen kan man hålla på och skriva överklaganden i all oändlighet, men om man har två prickar fel istället för en i ett synfält, då är det kört att köra.

Det finns många skickliga bilförare som mycket väl klarar av att köra bil med begränsat synfält, om de kan få träna upp sina ögonrörelser. Det finns nu också prismakorrektion som utvidgar synfältet. Det finns särskilda kurser som utvecklats bl a inom Automobility-projektet vid VISIO-stiftelsen i Holland med utbildade arbetsterapeuter och körskollärare efter hårda krav vid uppkörningen.

De som gått kursen och fått körkort har i 0 procent av fallen råkat ut för en olycka. Det visar att Transportstyrelsen har fel i sina bedömningar och sina svepande kampanjer mot alla strokepatienter. Man använder ofta exempel som att någon kör ihjäl oskyldiga i trafiken, men sådana anekdoter är inte relevanta i en seriös debatt. Det är anekdoter och kanske uppstår detta bara för att det inte finns någon väg ut ur problemet. Repression är ingen lösning.

Transportstyrelsens medicinska bedömningar är gammalmodiga och skapar en rättslöshet där läkarna borde ersättas av kompetenta trafikexperter. JO:s behandling av ärendet måste ta hänsyn till att världen förändras. En human människosyn bygger på att man får rätt till professionell rehabilitering och en individuell prövning av sin faktiska förmåga. Annars får vi antingen ett utvecklat angiverisystem från läkare (som i Holland betraktas som kriminellt) utan möjlighet att försvara sig och visa vad man kan. Eller också överlämnar vi till trafikinspektörer att pröva de beslut som Transportstryelsen fattar som en neutral part, gärna i kombination med datorsimuleringsprov. Så här kan vi inte ha det med en myndighet som uppmanar anhöriga och läkare att anmäla sina nära och kära eller patienter.

Vi är ju ett utbildat och utvecklat land där det inte finns särskilt många människor som inte kan fatta egna beslut om sin körförmåga. En ögonläkare som delar denna uppfattning har under 40 år anmält fyra-fem personer. Fler bedömde han inte kunde göra egna bedömningar. Det är också vår bedömning. Ändra dagens rättslösa situation så att de som önskar det får visa att de klarar det – eller inte. Det ska väl inte medicinskt utbildade läkare bedöma? De ska ju bota, lindra och trösta. Inte döma.

KRISTER INDE

synpedagog

STAFFAN DANIELSSON (C)

riksdagsledamot

TORSTEN CARLSSON

ögonläkare

SUSANNA LEMMINGER

Malmö

LEIF STOLT

Nordmaling

KERSTIN SAHLSTRÖM

Piteå

Från www.SvD.se 140318

Nyhetsinfo

www red DiabetologNytt