Arkiv alla nyheter

Optimera din digitala läsning i sommar

Kanske ser du fram emot att spendera semestern läsande på surfplattan i hängmattan, eller att ta dig an en podcast du blivit tipsad om. Men att läsa digitalt kräver mer av dig än du kan tro. 

Den digitala konsumtionen av litteratur ökar – allt från podcasts och e-böcker till interaktiva läsningsupplevelser. Det finns många positiva möjligheter med att läsa digitalt, bland annat för personer med lässvårigheter. Men det kräver att vi bättre förstår och anpassar oss till den sortens medier enligt Maria Engberg, docent i medieteknik vid Malmö universitet.

– När man läser en fysisk bok så avkodar hjärnan bokstäverna, det vi traditionellt kallar läsning. Men läsning är mycket mer än så, och kan vara multisensorisk med bilder, ljud och saker vi kan interagera med, som aktiverar våra sinnen på olika sätt, förklarar Maria Engberg och fortsätter:

– Dessa digitala upplevelser betyder att vi måste vara aktiva på ett annat sätt för att förstå och ta oss an det vi läser.

Förvånande resultat

Genom forskningsstudien Läsning mellan medier har Maria Engberg och hennes kollegor undersökt hur barn i en dansk skola upplever digitala verktyg, som till exempel ljudböcker. Resultatet förvånade dem.

– Vi antog att många elever kanske skulle tycka en ljudbok var enklare att ta till sig än att läsa en fysisk bok. Men det stämde inte – många saknade verktyg för att kunna lyssna ordentligt, de hade svårt att koncentrera sig och visste inte vad de skulle göra medan de lyssnade. Att läsa en ljudbok eller en interaktiv applikation krävde mer av eleverna, även man skulle kunna tro att det är enklare att läsa så.

Fyra tips för att optimera din digitala läsning

Som en del av projektet har forskargruppen tagit fram en skärm- och lyssningsakademi för att läsa digitalt. Här delar Maria Engberg med sig av sina bästa tips, som kan användas av både vuxna och unga:

1. Ställ in dig på att läsa aktivt

Om du använder telefon eller surfplatta är det bra att ställa om när du ska börja läsa litteratur. Kanske brukar du skrolla på telefonen och snabbläsa innehållet, men är det en bok behöver du anpassa dig och förbereda dig på den sortens läsning.

Att lyssna på en bok stimulerar andra sinnen än när du läser, och det kan vara svårare att hänga med när ögonen inte fokuserar på en text. Försök hitta det som fungerar för dig, kanske störs du av bakgrundsljud eller behöver göra en viss aktivitet medan du lyssnar. Huvudsaken är att du funderar på hur digital läsning fungerar för dig och vad du kan göra för att få en så bra upplevelse som möjligt.

2. Orientera dig kring texten

Med en pappersbok i handen får du lätt en överblick över vad du ska läsa – du känner hur tjock boken är och kan bläddra igenom för att bilda dig en uppfattning om vem den vänder sig till eller vad den ska handla om.

Med en e-bok är det bra att orientera dig på samma sätt innan du börjar läsa, och till exempel kolla hur lång den är så du vet vad du kan förvänta dig. Det kommer förbättra läsupplevelsen.

3. Stäng av distraktioner

Sms, nyheter och påminnelser på skärmen eller i hörlurarna kan få dig att tappa koncentrationen och distrahera från innehållet. Stäng av notiser så att du får en lugn stund att verkligen ta dig an det du läser.

4. Optimera texten

Ställ in det typsnitt och bakgrundsfärg du behöver för en bra läsupplevelse. Prova dig fram till vad som är bekvämast – detta är något du inte kan göra med en bok så ta vara på den möjligheten.

Läs mer om forskningsprojektet Läsning mellan medier.
https://mau.se/forskning/projekt/lasning-mellan-medier/

Projektbeskrivning

More and more texts are read via digital media which changes the very way we read. Modern media interfaces such as apps, e-books, audiobooks and their respective streaming services have enabled the creation of complex multimedia texts that utilize several sensory appeals (visual, auditive and tactile), and these new forms call for a reconsideration of the concept of reading.

Consequently, different interfaces provide diverse sensorial experiences. Through empirical studies in the Danish school context, the project seeks to investigate what characterizes multisensory reading focusing on, among other things, didactic advantages of concrete reading practices such as audiobook reading and app reading that activates multiple senses.

The project aims to rethink the activity and concept of reading and help develop multisensory reading strategies and tools for school children thereby heightening their digital competences, inclination for reading, reading engagement, and strengthen their academic self-esteem, including readers with negative experiences of their own reading competences.

At the same time, the project challenges the idea that reading is ‘best’ when it involves visual “deep reading” and wishes to explore the experiential and learning advantages of accessing texts with the tactile sense, through interactivity and sound.

Från press release www.forskning.se

Nyhetsinfo
www red DiabetologNytt

 
 
 
 
Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp