Skriv ut
Kategori: Nyheter

Något för var och en?

Under 2022 katalogiserades 13 058 tryckta böcker på Kungliga Biblioteket – ganska jämnt fördelat mellan skönlitteratur och facklitteratur. 

Oftast har redaktionen kommit med ett förslag: ”Den här boken tror jag skulle passa DN:s läsare”. Det är ibland en nyutgiven bok närliggande inom diabetesområdet men oftare inom ett allmänt psykologiskt fält.Sällan har jag haft invändningar då många av böckerna har varit lärorika och roliga att recensera även för mig utanför diabetesvården.

Här i stället några oldies but goldies

Den bok jag uppskattat allra mest har varit ”Tänka, snabbt och långsamt” Daniel Kahneman 

Ibland har jag smugit in en egenvald bok som bihang till den större recensionen; som ett alternativ eller komplement. 

Också jag letar efter lämpliga recensionsböcker. Ibland snubblar jag helt oväntat över en bok där jag spontant känner: ”Åh, den vill jag recensera! Den kan många ha glädje av – inte minst jag själv…” 

De senaste månaderna har redaktionen och jag haft svårt att finna någon bok vi båda tycker är värd en recension och därmed en rekommendation – för varför ta in en bok om vi intevill att DN:s läsare skall ta den till sig?

Redaktionen kom, sprudlande av entusiasm, med förslaget att recensera Lars Strannegårds 

Enligt baksidestexten är boken en lovsång till att vidga sina vyer och att författaren visar hur estetiska upplevelser kan vara en nyckel till att förstå andras erfarenheter, koppla ihop större skeenden med fakta och inse hur historien är länkad till nuet. Lät som mumma för mig som mindes hur jag själv som psykolog-studerande fått den goda rekommendationen att läsa romaner för att få vidgad erfarenhet av olika personligheter, relationer och kulturer. 

Glad i hågen började jag läsa. Introt gav mer-smak, men ju längre in i boken jag kom desto tristare tyckte jag den var och att textens stil motsade sitt goda syfte. Jag saknade lust att läsa boken så noggrant som sig bör för en recension. Men kanske någon av DN:s läsare blivit nyfiken och själv vill bilda sig en uppfattning om den? Bara bra i så fall – sätt i gång och läs! Mitt läsande av den ledde fram till förslaget att i DN ha en sida med ”Kvartalets konstverk”att reflektera över. Vilket redaktören ställde sig positiv till men det föll tyvärr på upphovsrättsliga hinder.

När vi då var inne på kreativitetsområdet så föreslog jag 

Men kanske 

Egennytta ger, som sagt, gott driv för att skriva recension. Jag har varit lyckligt lottad och sällan nödgats uppsöka sjukvården men har naturligtvis kommit i kontakt med den genom åren. Oftast har jag varit imponerad av den stora professionalitet och vänlighet jag mött. Men få saker är så bra att de inte kan bli bättre! Då man beräknar att 25 – 35 % av de som söker primärvården har psykosociala besvär är mottagandet extra viktigt.  

Efter ett besök på jourcentralen föll min blick på nyinköpta 

Alveskogs bok är tänkt att ge en gedigen introduktion till retorik, som i författarens utvidgade version av begreppet inte bara handlar om vältalighet utan om allmänt mellanmänskligt beteende. Hon har hämtat inspiration från de begrepp som finns inom retoriken men har gett dem sina egna tolkningar för att anpassa dem till dagens samhälle. 

Boken har fyra delar som hon benämner: grunden, där t.ex. härskarteknikerna finns beskrivna, socialisation, presentationoch att leva retoriskt. Sist i boken finns en bilaga med en kortfattad begreppssamman-fattning och information om utvalda stora grekiska tänkare m.m., en referenslista samt ett sak- och personregister. 

Lite förbluffad blev jag över att i denna referenslista inte finna 

Böckernas omslag sänder olika signaler: Alveskogs är sober med sin svarta bakgrund och gyllene skrivtecken samt ett diskret mönster som för tanken till forngrekiska utsmyckningar. Eksvärd är sitt eget varumärke och båda böckerna pryds av den leende författaren. 

Alveborgs bok är mycket ambitiös men hon förefaller ännu inte hittat sin stil i skrivandet – den blandade mellan tung prosa till klämkäcka formuleringar. Jag fann hennes täta parenteser störande. En god lektör hade kunnat hjälpa henne att också få bort några språkliga misstag. 

Eksvärds bok från 2011 förklarar också retoriska begrepp, har en litteraturlista, webblista och ett sak- och personregister. Framställningen är lättsam. 

Mindre förtjust är jag över den kategorisering av människor hon tar upp, t.ex. Myers-Briggs eller Insights Discovery, då de inte har god validitet. I hennes senaste bok har språket blivit än smidigare och hon lovar att undvika akademisk terminologi och har följaktligen inte någon litteraturlista utan istället penetreras många vardagssituationer på ett roande sätt.

Alla tre böckerna innehåller likartade tips – de två senast utgivna är präglade av pandemiåren och kommer med goda idèer för föreläsningar och möten via internet. Båda författarna tar av sina personliga erfarenheter och berättar både om lyckade exempel och pinsamma tillkorta-kommanden.

Min startpunkt var ett besök på en jourcentral. Eksvärd ställer frågan: ”Vad vill du signalera med din mottagning/ditt väntrum?” Jag skulle vilja komplettera med: Hur gamla är besökarna? Kan man förvänta sig att väntan blir lång? Eller kanske korta besök men i gengäld ett ställe som klienten kan tänkas återkomma till flera gånger? De flesta väntande patienter har numera huvudet nerböjt över sin mobil men kanske kan fräscha magasin med olika inriktningar, dikt-böcker eller någon fotobok med naturbilder utan text locka till en stunds avledning och vidgade vyer? 

I en recension av 

Väntan kan bli lång med uppladdad oro och vrede på en akutmottagning och Eksvärd (2011) ger förslag om hur den kan bemötas i sitt kapitel om vikten av att uttrycka förståelse för anras upprörda känslor innan förklaringen ges. En viss försiktighet av detta vill jag anmoda; säg inte att du förstår precis – för att sedan övergå till att tala om när du själv var i motsvarande situation!

Ett sätt att få till en förändring är att använda liknelser.Här citerar jag direkt ur boken ”Snacka snyggare”; 

En sjukhuschef hade i uppgift att ändra bemötandet av patienter. Det kunde bli hatiskt eller hotfull stämning i receptionen vilket gjorde att personalen där av förståeliga skäl hade garden uppe och ofta luckan nere. Det var det första intryck som alla patienter möttes av på sjukhuset. 

Chefen sade till personalen: Jag var på restaurangbesök häromdagen och slogs av hur trevlig hovmästaren var. Det påverkade hela restau-rangupplevelsen positivt, så att jag t.o.m. bortsåg från att maten var alldeles för salt. Jag tyckte att det goda bemötandet vägde upp den mindre bra smakupplevelsen, men hade hovmästaren börjat på annat sätt är jag säker på att jag klagat på maten. Så mycket påverkar första intrycket helhetsintrycket. 

Och idag vill jag göra vår reception till den där hovmästaren som gör helhetsupplevelsen av vårt sjukhus positiv. Jag förstår att ni har sämre förutsättningar än en hovmästare som bara skall tillgodose hungriga gäster. Ni har ju sjukdomsdrabbade, skadade och rädda ”gäster”. Men utifrån förutsättningarna är jag säker på att vi kan göra ännu bättre ifrån oss.”

Kanske vill Du ta del av några tips?

En del av dem är nya för mig – andra tycks mig banala eller självklara. Ett litet urval av förslagen följer här:

Är retorik manipulation?

Båda författarna tar upp begreppet ”vir bonus” – vikten av att taktfullt iaktta regler för gott uppträdande, både moraliskt och samhälleligt,vilja göra gott. Det är därför jag tycker att kunskap om retorik underlättar kommunikationen såväl i arbetslivet som i privata sammanhang. 

Blev Du nyfiken och vill veta mera?

Vilken av författarna skall Du välja? Det handlar om vad Du är ute efter: Vill du lära dig grunderna inom retorikområdet eller har du behov av bra tips inför bröllopstalet/föreläsningen du skall hålla nästa vecka?

Här har jag nu nämnt 12 olika böcker i ett långt recensionspotpurri. Någon av dem borde tilltala Dig! Flera av titlarna finns även som ljudböcker – och Du känner säkert till att hjärnan påverkas olika av att läsa och av att lyssna? 

En tanke jag har: Undrar hur det här potpurriet skulle sett ut om redaktören matade in samtliga titlar i Chat GPT?

 

På uppdrag av DiabetologNytt

Marie Insulander

Leg. psykolog, specialist inom klinisk psykologi.

Leg. psykoterapeut och utbildad handledare

 

Nyhetsinfo

www red DiabetologNytt

Träffar: 454