VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Transportstyrelsen vill ta fram en tillförlitlig och säker metod för att bedöma körförmågan hos personer med synfältsbortfall och VTI är i färd med att utveckla en simulatorbaserad testmetod för ändamålet. För att få en kunskapsbas och diskutera vilken praxis vi ska ha i Sverige samlade VTI till ett seminarium där internationella experter delgav sina erfarenheter inom området.
Varje år får omkring 7 000 personer i Sverige sitt körkort indraget på grund av medicinska skäl. En del av dessa är personer med synfältsbortfall orsakade av exempelvis diabetes, stroke eller hjärntumör.
Transportstyrelsen vill nu ta fram en tillförlitlig och säker metod för att bedöma körförmågan hos personer med synfältsbortfall och VTI är i färd med att utveckla en simulatorbaserad testmetod för ändamålet.
I veckan samlade VTI landets experter på området, läkare, forskare och representanter från olika intresseorganisationer till ett seminarium. Gruppen fick dels en presentation av det internationella kunskapsläget, dels fick man möjlighet att diskutera vilken praxis Sverige ska ha när det gäller bedömningen av synfältsbortfall.
Lars Englund från Transportstyrelsen inledde med att sammanfatta hur lagstiftningen ser ut i Sverige idag och hur Transportstyrelsen hanterar dispensansökningar. Han gav också exempel på olyckor som orsakats av personer med synfältsbortfall. Tidigare fanns möjligheten att testa körförmågan i en simulator i Norge, men denna finns inte längre och i Sverige är inte praktiska körtester accepterade.
Olika praxis i olika länder
EU-direktivet om körkort ger varje nation möjlighet att införa nationella undantag, vilket betyder att olika länder i Europa har olika praxis. Under seminariet delgav experter från Sverige, Holland och Belgien men också USA och Kanada sina erfarenheter av olika regler och metoder. Flera av experterna påpekade att synfel inte alltid behöver påverka körförmågan. När en person fötts med synfältsbortfall eller fått detta tidigt i livet kan hjärnan kompensera för detta. Det är viktigt att sammanväga alla kriterier, inte bara synen.
– Vi ser inte med ögonen, utan med hjärnan, sa Mark Tant från den belgiska trafiksäkerhetsmyndigheten.
Viktigt med körtester
Matthew Rizzo, professor i neurologi vid University of Iowa, berättade om undersökningar som gjorts i USA. Hans erfarenhet var att majoriteten av de som säger att de kan kompensera för sitt synfältsbortfall, verkligen kan göra det. Han menade att körtester verkar vara den bästa metoden att kontrollera detta. Han påpekar också att simulatorer kan vara ett viktigt instrument för att bedöma och förstå hur synnedsättningar påverkar körbeteende och vad som krävs för att kunna kompensera en syndefekt.
Träning kan ge körkort
Det har också visat sig att det går att lära upp patienter hur de ska röra blicken för att kompensera för sitt synfältsbortfall och inte missa sådant som dyker upp i deras blinda vinklar. Bart Melis-Dankers från Royal Dutch Visio (centrum för blinda och delvis blinda), berättade om erfarenheter från centrumet där man varje år testar och tränar ett hundratal patienter med synfältsbortfall. En del av dessa kan efter träning klara av det praktiska körtestet och få sitt körkort.
Simulatortest – en säker metod
Björn Peters, forskare på VTI och den som tagit initiativ till seminariet, menar att tester i simulator kan vara en säker och tillförlitlig metod då körtest på väg inte är ett alternativ i Sverige.
– VTI har de resurser, i form av avancerade simulatorer och mätutrustning, som krävs och är beredda att jobba vidare med att utveckla en metod, säger han.
– Dock är finansieringen inte helt löst ännu. Hittills har vi fått stöd från Skyltfonden, föreningen De Blindas Vänner, och forsknings- och utvecklingssatsningen ViP (Virtual Prototyping and assessment by simulation). Arbetet går nu vidare i samarbete med Transportstyrelsen och Sahlgrenska universitetssjukhuset. Vi kommer även att hålla fortlöpande kontakt experterna från detta seminarium, avslutar Björn Peters.
Från http://www.presskontakt.se
Nyhetsinfo
www red DiabetologNytt