DiabetologNytt Nr 1-2-2025
Senaste Nr DiabetologNytt i PDF
Arkiv alla nyheter

Sanofi och Novo fällda i läkemedelsreklam – ”effektiv”, måste specificeras

LMM: Två IGM-fällningar
för ordet effektiv
Ord av typen ”effektiv” kräver försiktighet och eftertanke när de används i läkemedelsreklam. Det har Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, framhållit i flera sammanhang. Trots detta återkommer fällningarna för e-ordet. Informationsgranskningsmannen, IGM, har gjort två nya fällningar för slarvig användning av ordet ”effektiv”.
Sanofi-Aventis ska betala 90 000 kr i IGM-avgift för att ha skrivit ”effektiv” om läkemedelet Lantus i tre sammanhang på sin webbplats.
Novo Nordisk ska också betala 90 000 kr för att ha skrivit ”Effektiv sänkning av HbA1c” i en annons för Tresiba.
I båda dessa ärenden skriver IGM att det måste framgå tydligt och på vilket sätt läkemedlet är ”effektivt” och att påståendet måste ha stöd i produktresumén.
Formuleringarna i reklamen för såväl Lantus som Tresiba strider mot artikel 2 och 4 i Läkemedelsbranschens etiska regelverk.

Nyhetsinfo
www red DiabetologNytt

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp